Total Pageviews

20.1.15

Lagi-lagi Labuan


Hari ni genap 51 hari dekat Labuan..sebulan lebih lah sudah kehidupan seorang yg berkerja...TAPI.....xde gaji..*nanges lagi...*
Sepanjang life dekat sini,setiap hari pun kira bajet..asyik risau duit tak cukup n segan pulak nak minta dekat parents..jadi jalan paling mudah--- jimat cermat membawa berkat..huhu..

Di saat keyakinan tu datang,yang boleh survive,duit cukup segala, datanglah ujian nak uji sejauh mana kebergantungan aku pada dunia...huuuu..

Hari ketiga kerja,duit hilang..bukan setakat cash,duit dalam bank jugak ada orang guna..kalau ikut modus operandi,orang tu curi nombor kad debit depan n belakang..tapi aku pelik sebab kad debit aku selamat je dalam purse..jadi siapa & bila manusia itu curi2 tgok kad debit aku???

Masa tu mmg sangat down...marah...kecewa..
Tapi tersedar jugak..
Dalam aku asyik syok sendiri,duit cukup,yakin boleh survive,aku mungkin lupa bukan duit yg mencukupkan segalanya..
Dalam sekelip mata,duit yang tadi ada,sekarang dah tak ada..
Dan aku sedar..kebergantungan tu sepatutnya pada Allah.. Allah yang mencukupkan apa yg tak cukup..
Walaupun tak ada duit,kalau berserah pada Allah,minta pertolongan Allah, insyaAllah akan datang rasa cukup..
Rasa cukup tu sangat subjektif sebenarnya..

Aku buang rasa marah,aku usaha sehabis mampu -- report polis..first time dalam hidup,masuk balai buat report n siap jumpa pegawai penyiasat..hahaa..

Macam tu lah minggu pertama kerja berlalu..kerja sebenar-benar kerja tak mula pun lagi..tapi ujian mental n emosional sangat lah mencabar..

Dunia ni memang pentas cabaran kan..
Selama ni rasa diri da cukup sabar
Jadi ujian datang untuk uji kesabaran tu
Sabar tu tak ada had
Kalau mudah hilang sabar,
Itu maksudnya,diri belum cukup sabar lagi..

Jadi teruslah usaha untuk jadi lebih bersabar,redha n tawakkal pada Allah jek..
Dunia ni sementara..bila-bila masa boleh hilang dr depan mata..




No comments:

Post a Comment